Opetin.fi tukee kouluja opetuksen kehittämisessä kohti tulevaisuuden työelämää.

Opetinta ylläpitää Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.

Opettaja katsoo lähelle ja näkee kauas

5.10.2017

Olli-Pekka Heinonen

Opettaja katsoo luokkaansa. Kaksikymmentä silmäparia katsoo vastaan – taikka pälyilee sivuille. Osa näyttää suuntaavan huomionsa kädessään olevaan älylaitteeseen. Näkeekö opettaja jokaisen, kohtaavatko katseet? Millainen on maailma ja heidän minuutensa silloin, kun he siirtyvät seuraavalle kouluasteelle, työelämään? Astuuko joku polulta syrjään, syrjäytyy? Mitä he muistavat opettajan kohtaamisista? Mitä eväitä he saavat ja ottavat matkaansa juuri sinulta?

On pysähdyttävää ajatella, että jotkut noista silmäpareista saattavat tarkastella maailmaa silloin, kun Suomi täyttää 200 vuotta. Siitä maailmasta voimme tietää tai ennakoida kovin vähän, mutta valmiudet sen kohtaamiseen koulun tulee kyetä antamaan.

Maailman opettajien päivää on vietetty 5. päivänä lokakuuta vuodesta 1994 lähtien. Päivän tarkoituksena on vahvistaa opettajien asemaa kaikkialla maailmassa ja kaikilla kouluasteilla. Tänä vuonna Unesco on valinnut päivän teemaksi Teaching in Freedom, Empowering Teachers. Suomessa maailman opettajien päivän pääjuhla on viime vuosina toteutettu Opettajat ilman rajoja -hankkeen toimesta. Päivän yhteydessä palkitaan vuoden globaalikasvattajakoulu ja globaalikasvattajaopettaja.

Suomen opettajia on kiitelty maailman parhaiksi. Onhan Suomen PISA-menestystä usein selitetty juuri suomalaisten opettajien hyvällä koulutuksella, opetuksen autonomisuudella ja ammatin arvostuksella. Opettamisessa suomalaiset opettajat ovat siis maailmanluokkaa. Mitä opettaja itse haluaisi opettajan päivänä juhlia? Onko vapautta liian vähän vai liikaa? Mikä voimaannuttaa? Mitä ominaisuutta opettaja itse itsessään ja ammatissaan arvostaa tai ehkä itselleen toivoo?

Mitä opettaja itse haluaisi opettajan päivänä juhlia?

Uusissa opetussuunnitelman perusteissa on korostettu jokaisen oppilaan ainutlaatuisuutta ja arvokkuutta juuri sellaisena kuin hän on. Opettajaa muistutetaan samalla, että jokaisella koululaisella on oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tämä haastaa opettajan kysymään itseltään ja ehkä kollegoiltakin, tunnistetaanko ja tunnustetaanko jokaisen oppilaan ihmisarvo, oikeus omaan identiteettiin, itsetuntoon, tarpeeseen hakea ja hapuilla.

On sanottu, että opettajan uran vaikutus ulottuu sadalle vuodelle. Lapsuuttaan muisteleva vanhus palaa mietteissään opettajaan, joka antoi tukensa juuri oikealla hetkellä. Tai kannusti jatkamaan silloin, kun itse on jo antamassa periksi. Tai teki positiivisella palautteella mahdolliseksi oman vahvuuden löytämisen, joka sittemmin kantoi läpi koko elämän. Opettajalla on mahdollisuus tehdä elämän isoja asioita pienissä hetkissä. Arjen ohjauksessa suunnata lapsen polkua tavalla, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Opettajuus muuttaa maailmaa.

Opettajalla on mahdollisuus tehdä elämän isoja asioita pienissä hetkissä.

Uudet opetussuunnitelman perusteet ovat tuoneet lisähaasteita suomalaiselle opettajalle. Pitää huolehtia, että digiloikkaajat pysyvät fyysisesti liikekannalla ja monipuolisesti lukutaitoisina. Tulee rakentaa oppilaan kestävän tulevaisuuden kohtaamisen taitoja ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia eri oppiaineiden tavoitteiden pohjalta. Toimia esimerkkinä niin monessa. Ja kaikkea tätä niin, että oppilaat oppivat tekemään näitä asioita yhdessä. Ja vielä niinkin, että opettajat toimivat yhdessä!

Ehkä parasta tulosta tulee silloin, kun lakkaa ponnistelemasta äärimmilleen. Opettamisen ilo tarttuu oppimisen iloon, ja toisinpäin. Kohtaamisesta nousee uskomatonta voimaa. Jos opettajat ovat motivoituneita ja jaksavat kehittää työtään yhdessä ja oppilaat voivat hyvin oppiessaan, suomalainen yhteiskunta on oikealla tiellä. Meillä muilla on vastuu pitää huolta siitä, että nämä lähtökohdat toteutuvat.

Opettamisen ilo tarttuu oppimisen iloon, ja toisinpäin.

Toivotan kaikille Suomen opettajille hyvää opettajien päivää! Haluan samalla kiittää siitä innostuneesta ja ammattitaitoisesta työotteesta, jolla kehitätte omaa työtänne oppilaiden parhaaksi.

Olli-Pekka Heinonen

Pääjohtaja

Opetushallitus

Kirjoittaja on innostunut pirullisista ongelmista, systeemisestä uudistumisesta ja elinikäisestä oppimisesta. Kirja, trumpetti ja lenkin nostattama hiki kulkevat kainalossa. Twitterissä @Heino1Olli.

 

Kuva: Niclas Mäkelä