Opetin.fi tukee kouluja opetuksen kehittämisessä kohti tulevaisuuden työelämää.

Opetinta ylläpitää Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.

Kansanedustajat kouluissa ja muita Suomi 100 -tapahtumia

25.1.2017

Ruusuvuoren koulun aulassa seisoo oppilaiden vastaanottokomitea. Paikalle odotetaan neljää poliitikkoa keskustelemaan koululaisten kanssa nuoria kiinnostavista aiheista. Kansanedustajat kouluille -teemaviikot ovat yksi Suomi 100 -vuoden kansallisista tapahtumista.

Ruusuvuoren koululla Vantaalla on menossa ilmiöoppimisen viikko, jonka luontevaksi teemaksi on valittu itsenäisen Suomen juhlavuosi ja yhteiskunta. Aihetta lähestytään muun muassa media- ja kirjoitustyöskentelyn sekä kädentaitojen ja ilmaisutaidon kautta. Sisällöstä päättävät oppilaat.

Myös kansanedustajien kouluvierailun järjestäminen on ollut nuorten vastuulla. Samoin aamupalan valmistanen vieraille, juhlasalin sisustaminen paneelikeskustelua varten, kysymyspatteriston laatiminen sekä valokuvauksen hoitaminen. Kaikki tapahtumasuunnittelusta toteutukseen on tehty rehtori Ville Ylianuntin mukaan ilmiöoppimisen pedagogiikkaa myötäillen.

─ Oppilaat ovat olleet motivoituneita ja toimineet itsenäisesti. He ovat saaneet täysin valita missä ryhmässä ja miten haluavat työskennellä. Mukaan on lähtenyt myös sellaisia oppilaita, jotka eivät ole muuten osoittaneet yhteiskunnallista kiinnostusta, kertoo Ylianunti tyytyväisenä.

Koulutuspolitiikka ja työllistyminen puhuttivat

Järjestelyt ovat onnistuneet nuorilta mallikkaasti. Paneelikeskustelussa sohvilla istuvat kansanedustajat Antti Kaikkonen (kesk.), Eero Lehti (kok.) ja Silvia Modig (vas.) sekä Vantaan Vihreiden puheenjohtaja Eve Rämö.

Alun lämmittelykysymysten jälkeen panelisteja haastattelevat nuoret siirtyvät vakavampiin aiheisiin. Miksi nuorten koulutuksesta on leikattu ja mihin rahat ovat menneet? Entä mitkä ovat tulevaisuuden alat, joille nuoren kannattaa kouluttautua?

─ Sä oot paras sellaisessa työssä, josta tykkäät! Kannattaa opiskella sellainen koulutuspohja, josta voi ponnistaa ja jatkaa monille eri reiteille. Myös yrittäjyystaitoja kannattaa opetella, tiivistää Modig.

Miten nuoren kannattaa hakea töihin ja miten työnhakua voidaan tukea, kysytään seuraavaksi.

─ Pahin vaihtoehto on, että vanhempi soittaa kesätöitä lapselleen. Tärkeää nuoren kannalta on erottautua ja olla oma-aloitteinen. Lähetä esimerkiksi postikortti mielenkiintoiseen yritykseen ja kerro, että haluat heille töihin ja olet valmis tekemään melkeinpä minkälaisia töitä tahansa. Minä ainakin ottaisin sellaisen nuoren haastatteluun, kertoo Lehti.

Puolentoistatunnin aikana keskusteltiin myös kasvissyönnistä, turkistarhauksesta, maahanmuuttopolitiikasta, liikenteestä, Donald Trumpista, Venäjän ja Suomen välisestä suhteesta sekä eutanasiasta.

Koulut mukaan Suomi 100 -juhlintaan

Ruusuvuoren koulun ilmiöviikon tuotoksia hyödynnetään koululla järjestettävässä itsenäisyyspäivän juhlassa. Lisäksi Suomi 100 -juhlavuosi näkyy eri oppiaineiden sisällöissä pitkin vuotta.

Elokuussa kaikki Vantaan peruskoulut avaavat ovensa yhdeksi lauantaipäiväksi, jolloin kouluilla järjestetään yhteistä ohjelmaa juhlavuoden teemaan liittyen. Lisäksi kaikki Vantaan neljäsluokkalaiset pääsevät juhlimaan kaupunginjohtajan kutsumana itsenäisyyspäivää Energia-areenalle. Juhlaa varten oppilaat harjoittelevat koko kevään ajan tansseja Koko Suomi tanssii -projektin ohjeistamana.

Miten teidän koulullanne näkyy Suomi 100 -juhlavuosi? Ota tapahtumavinkit talteen Opetushallituksen Suomi 100 -opas kouluille ja oppilaitoksille -vihkosesta sekä Edu.fi-verkkosivuilta.

Myös TAT osallistuu juhlavuoteen kiertämällä 100:ssa toisen asteen oppilaitoksessa rohkaisemassa nuoria työnhakuun.

 

Kuva: Roni Kiri / Ruusuvuoren koulu