Opetin.fi tukee kouluja opetuksen kehittämisessä kohti tulevaisuuden työelämää.

Opetinta ylläpitää Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.

Luovuutta ja ihmettelynaiheita Tutki, Kokeile, Kehitä -kilpailussa

4.4.2016

Innokas joukko tieteestä ja tekniikasta kiinnostuneita lapsia ja nuoria kokoontui perjantaina Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle. Tutki, Kokeile, Kehitä -kilpailun 35 finaalityötä olivat tuomariston arvioitavana.

– Lukiolaiset tekivät hyvää työtä, mutta täytyy sanoa, että kakkossarja oli tänä vuonna todella tiukka. Hyvää työtä teitte, aloitti Merike Kesler Opinkirjosta palkintojenjakotilaisuuden puheensa.

206 finaalitöihin osallistunutta koululaista odotti hiljaa tuloksia. Ensin palkittiin Y-sarja, eli eri-ikäisistä koostuvien kilpailusarja. Tämän jälkeen 1. sarja (esi- ja alkuopetusikäiset), sitten 2. sarja (3.-9. luokkalaiset) ja viimeisenä 3. sarja (muut alle 21-vuotiaat). Myös kilpailutöitä ohjanneet opettajat saivat tunnustusta.

Raikuvimmat aplodit saivat 3. sarjan voittaneet Meija Xu Ressun lukiosta sekä Iiro Kumpulainen ja Eero Valkama Päivölän Kansanopistosta. Xu tutki työssään vihreän teen vaikutuksia probioottibakteerien kasvuun ja siitä syntyviä terveysvaikutuksia ihmiselle. Kumpulainen ja Valkama kehittivät kilpailutyössään shakkipelien kuvausohjelman, joka tunnistaa jokaisen nappulan paikan ja värin ja päättelee muutosten perusteella tapahtuneet siirrot.

Finaali oli tänä vuonna ennätyksellisen suuri 35:llä kilpailutyöllä. Koko kilpailuun saapui 156 työtä 563 osallistujalta.

– Tässäkin loppukilpailussa on muutama sellainen työ, joka oikeasti hakee ratkaisua johonkin yhteiskunnalliseen ongelmaan. Aidosti voisi sanoa, että ne parantavat maailmaa, tiivistää Kesler MTV3:n haastattelussa.

Käytännöllisyys kiinnostaa

Ella Forsman ja Emma Järvi

Ella Forsman ja Emma Järvi

Varsinkin 1. ja 2. sarjoissa tutkittava aihe syntyy usein arkeen liittyvistä ihmetyksen kohteista. Ella Forsman ja Emma Järvi valitsivat Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa valinnaisen tiedekurssin, jolla toteutettiin tutkimustöitä TuKoKe-kilpailua varten. Tytöt pääsivät finaaliin tahrojen esikättelyä erilaisilla pesuaineilla käsittelevällä työllään.

– Halusimme käytännönläheisen aiheen. Tahrojen saamista pois esimerkiksi omasta paidasta on tullut joskus mietittyä, Forsman ja Järvi kertovat.

Finalistikaksikko tutki kuinka sappisaippua, palasaippua ja mäntysuopa vaikuttavat esikäsittelyaineina seitsemään erilaiseen tahraan kangaspalassa. Tutkimustulokset kertovat, että esikäsittely kannattaa ja että keskimäärin sappisaippua toimi parhaana esikäsittelyaineena.

– Tutkimuksen teko nosti kiinnostustani tieteeseen ja tutkimuksen tekoon. Voisi sitä tehdä tulevaisuudessakin lisää, pohtii Forsman.

Kansainväliset kilpailut odottavat

Forsman ja Järvi keräsivät myös tuomaristolta pisteitä tutkimukselleen. He saivat tunnustuspalkinnon sarjassa kaksi, jonka lisäksi heidät valittiin Suomen edustajiksi toukokuussa Arizonassa käytävään Intel ISEF (International Science and Engineering Fair) -kilpailuun yhdessä toisen ryhmän kanssa.

EUCYS (European Union Contest for Young Scientists) -kilpailuun Brysseliin syyskuussa lähtevät edustamaan kolmannen sarjan voittajat Xu, Kumpulainen ja Valkama. Lisäksi Virossa järjestettävään lukiolaisten tiedekonferenssiin Jaan Polska Academyyn lähtee jo tällä viikolla edustamaan Suomea Liina Yliheikkilä, joka tutki työssään nokkosen rautapitoisuutta.

Kaikki palkitut ja palkintojen perustelut löytyvät Opinkirjon verkkosivuilta.

Tutki, Kokeile, Kehitä -finaali MTV3-uutisissa 1.4.2016

http://tukoke.fi/

Tutki, kokeile, kehitä (TuKoKe) on tiede- ja teknologiakilpailu 6–20 -vuotiaille. Siihen voi osallistua ympäri vuoden yksin tai ryhmässä joko projektilla, tutkimuksella tai keksinnöllä tieteenalasta riippumatta.

Kilpailulla pyritään kannustamaan lapsia ja nuoria pitkäjänteiseen tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Kilpailutöissä yhdistyvät monitieteellisyys, erilaiset oppimisympäristöt sekä luovuus ja innovatiivisuus.

Tutki, kokeile, kehitä on Suomen pisimpään toiminut tiede- ja teknologiakilpailu. Kilpailun järjestävät Kehittämiskeskus Opinkirjo sekä Tekniikan Akateemiset TEK yhdessä yhteistyötyökumppaneidensa kanssa.