Opetin.fi tukee kouluja opetuksen kehittämisessä kohti tulevaisuuden työelämää.

Opetinta ylläpitää Taloudellinen tiedotustoimisto TAT.





Virtuaalinen tiedeTET

mikkelin_neidit_tiedeTET

Virtuaalisuus laajentaa työelämään tutustumisen mahdollisuuksia

Yhä harvemman työn tekeminen on sidottu tiettyyn paikkaan tai aikaan. Kuitenkin työelämään tutustumisen (TET) mahdollisuuksissa nuoret ovat hyvin eriarvoisessa asemassa asuinpaikastaan riippuen.

Virtuaalinen tiedeTET on kohtaamispaikka nuorille ja tutkimusta työssään hyödyntäville ammattilaisille. Internetissä toimivan ympäristön avulla oppilaan on mahdollista suorittaa viikon mittainen työelämään tutustumisjaksonsa etätyönä kotoa tai koulusta käsin.  Jakson aikana nuoria ohjaavat tiede- ja tutkimusalan ammattilaiset.

Virtuaalisessa tiedeTETissä nuori ja mentori kohtaavat verkossa olevassa ohjausympäristössä. Työskentelyalusta perustuu avoimeen lähdekoodiin ja se on koulujen vapaassa käytössä. Virtuaalisen tiedeTETin suorittaminen vaatii nuorelta itsenäistä työskentelyä ja opinto-ohjaajalta tukea sähköisellä alustalla toimimiseen.

TiedeTETin suorittaminen virtuaalisesti edellyttää:

  • tietokone, internetyhteys, kaiuttimet/kuulokkeet, mikrofoni ja webkamera (nuori ja mentori)
  • mentori, jonka joko nuori itse tai opo etsii mukaan
  • kurssi ja tunnukset, jotka opo luo nuoren sekä mentorin käyttöön työskentelyalustalle.

Mentoreina toimiville ammattilaisille virtuaalisesti toteutettu TET-jakso tarjoaa:

  • mielenkiintoisen ja helpon tavan esitellä omaa alaa ja ammattia tulevaisuuden osaajille
  • mahdollisuuden esitellä sellaisiakin työtehtäviä, joihin ei erilaisten rajoitusten vuoksi voi ottaa nuoria tutustumaan paikan päälle
  • mahdollisuuden ottaa nuoria mukaan tutkimus- ja tuotekehitysprosesseihin
  • kokemusta nuorten ohjaamiseen
  • mahdollisuuden tehdä tärkeää yhteiskunnallista työtä tukemalla nuorten uravalintoja.

Taustaa

Osallistuneiden paikkakunnat

Piloteissa mukana olleet paikkakunnat.

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT lähti vuonna 2014 kehittämään opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella etätyönä toteutettavan TET-jakson konseptia. Palvelua pilotoitiin syksyllä 2014. Tuolloin 40 yläkoululaista 16 koulusta eri puolilta Suomea suoritti TET-jaksonsa etätyönä. Heitä ohjasi 17 tiede- ja tutkimusalan ammattilaista.

Syksyllä 2014 tiedeTETin pilottiviikoilla yläkoululaiset tekivät viikon aikana minitutkimuksia seuraavista aiheista:

  • Millaisia mahdollisuuksia voisi tarjota uusiutuviin luonnonvaroihin perustuva kuluttaminen?
  • Miten tietokoneita voi hyödyntää luonnontieteellisten ongelmien ratkaisemisessa?
  • Millaisia ovat lääkeaineiden monenlaiset vaikutukset, niin ihmiseen, luontoon kuin yhteiskuntaankin?
  • Millaista avaruustutkimusta Suomessa tehdään ja miksi?
  • Millainen voisi olla puhtaampi liikenteen tulevaisuus ja miten siihen päästään?
  • Mitä omalla kotipaikkakunnalla on tehty ilmastonmuutokseen liittyen?
  • Millainen tulevaisuus meitä odottaa bioaikana?

Nuorten kokemuksia TET-viikoista voit lukea heidän Tutkijatarha-blogistaan Tiede-lehden sivuilta!